Zaterdag 1 aug. 2015: Kaap die Goeie Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu Zaterdag 1 aug. 2015: Kaap die Goeie Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 1 aug. 2015: Kaap die Goeie Hoop

Door: Bonny

Blijf op de hoogte en volg Bonny

01 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een lange nacht slapen staan we fris op: de zon schijnt uitbundig, ondanks dat het buiten nog maar 5 graden is. Er staat wederom een koninklijk ontbijt klaar en terwijl we zitten te eten zie ik iets in de baai bewegen. Na enige studie blijkt het een kleine walvis te zijn! Het is een gaaf idee, maar we zien er weinig van. Het beest blijft lang onder en komt maar af en toe boven. We vertrekken om 9.15 uur richting Simon’s Town. Het is een prachtig koloniaal dorpje met mooie houten Engelse huizen, allemaal uitkijkend op de baai. We stoppen bij het haventje en wandelen de kade op. Het is stil en in de haven ligt een zeehond rustig te zonnen in het water. In dit haventje heeft Halle Berry de film Black Tide opgenomen en Clive wijst ons het huisje aan het water dat voor de film gebruikt is. Vanuit deze haven gaan er dagelijks boten op Whale Watching-expeditie en we bespreken een boot voor morgenochtend 8 uur. We wandelen over het pleintje en stoppen bij Just Nuisance, de beroemde marinehond. Wat een sfeertje…100% vakantie! Daarna rijden we door naar Foxy Beach en Boulder’s Beach. Hier is een pinguïnkolonie en het is nog erg rustig. Wat een schattige beesten zijn dat toch! We kunnen ze van heel dichtbij zien en er zijn veel jonkies met grijs dons. Sommigen zijn nesten aan het bouwen, andere pinguïns broeden nog op hun eieren. Op hun gemakkie waggelen ze naar de zee waar ze zich laten vallen en dan heerlijk ronddobberen in de branding. De zee is azuurblauw en je ziet hun lijfjes door de golven heen peddelen: wat een grappig gezicht! We wandelen naar Boulder’s Beach waar we bijna alleen zijn. Het is stil op het strand op 3 pinguïns en een klipdas na. Als Cl;ive zegt dat dit rat-achtige beest van een olifant afstamt moet ik erg lachen en maak een foto voor Joyce! We rijden verder door het National Park Table Mountain. Bij Buffelfontein stoppen we voor een kop koffie en kletsen we op een grasveldje met een prachtig uitzicht op een diep gelegen strand met gigantische golven. De bomen zijn hier door de wind in een prachtige vorm geblazen. Het is een sprookjesachtige omgeving: azuurblauwe zee, hoge bergen, fijnbos, strakblauwe lucht en frisgroen gras. Het is bijna niet vast te leggen. Na de koffie rijden we door naar de parkeerplaats van Cape Point. Onderweg zien we een struisvogel door het fijnbos wandelen! Het lijkt wel alsof we vandaag weer op safari zijn! Vanaf Cape Point loopt er een wandelpad omhoog naar de oude vuurtoren. Later is er op de lagere rotsen een nieuwe vuurtoren gezet omdat de schepen te vaak in de mist op de rotsen en het rif voeren omdat de vuurtoren te hoog stond. We worden door bordjes overal gewaarschuwd voor de bavianen die uit zijn op alles wat eetbaar is. Het zijn enorme beesten en ze zijn heel brutaal. Al direct bij de auto klimmen ze op de muurtjes en zodra je iets eetbaars pakt rennen ze naar je toe.Aaaargh! Echt heel eng!! We beginnen onze klim omhoog en hoe hoger we komen, hoe mooier het uitzicht wordt. Rechts van ons ligt Kaap de Goede Hoop en links ligt Kaap Agulhas (waar de Atlantische en de Indische Oceaan bij elkaar komen). Aan alle kanten word je omringd door de oceaan en het schiereiland waar de Kaap op ligt is hier heel smal. Van het klimmen krijgen we het warm en we pellen laagje voor laagje van ons lijf… De zon schijnt uitbundig en het is bijna windstil. Wat een bofkonten zijn wij! Als we bovenaan staan en uitkijken over de machtige oceaan, de hoge rotsformaties en de wilde zee weet ik het zeker: dit is het mooiste plekje op aarde waar ik ooit ben geweest!!!Hier word je echt heel stil van… Als kind zijnde kon ik wegdromen tijdens de geschiedenislessen over de ontdekkingsreizigers en de woeste zee bij de Kaap. Nu sta ik hier en zie de weidsheid van de enorme oceaan, de golven beuken op de rotsen en de grillige kustlijn met Hangklip in de verte. Waar je ook kijkt…het is allemaal indrukwekkend. Vanaf de vuurtoren is het nog ruim 6000 km. naar de Zuidpool en bijna 10.000 km naar Amsterdam! We wandelen rustig naar beneden en zien weer vele bavianen langs het pad. Enkelen met hele kleine baby’s op hun rug. Ik vind het een beetje eng om ze te passeren want ze zitten gewoon op het wandelpad en ze zijn erg groot. Bij de parkeerplaats kopen we een broodje en stoppen dit in onze rugzak. We gaan vanaf hier lopen naar Kaap de Goede Hoop. Een prachtige wandeling van ruim 1 uur over houten vlonders en over rotsen. Clive heeft het geweldige idee opgevat om ons muffins voor onderweg mee te geven. Ze zitten in een plastic zakje en hij laat Erik zien hoe je het onder je trui moet verstoppen voor de bavianen. Hij heeft het nog niet gezegd of een enorme baviaan heeft de muffins al gespot en komt op Clive en Erik afgestormd. Het gaat zó snel dat we allemaal heel erg schrikken. Clive draait zich om en Erik neemt Clive in een innige omhelzing zodat de muffins geplet worden! In de consternatie laat Clive zijn autosleutels vallen en even lijkt het erop of de baviaan daarmee vandoor gaat! Maar gelukkig druipt het beest af… Pffff! We moeten allemaa erg lachen maar we vonden het wel heel eng! We beginnen aan onze wandeling en genieten van het prachtige uitzicht. We lopen langs Dias Beach en dan richting Kaap de Goede Hoop. Pas als we op een open stuk komen durf ik de muffin op te eten. Ook hier is het bijna niet in plaatjes vast te leggen: wat een prachtige natuur! Na ruim een uur zetten we weer voet aan de grond op zeeniveau en leggen we onszelf vast op de foto bij het bordje van ‘Kaap die Goeie Hoop’. We rijden in de namiddag verder naar Scarborough en dan via de prachtige Misty Cliffs naar Kommetjie. Voorbij Kommetjie zien we voor het eerst weer een armoedige township (Masiphumele) waar 10 jaar geleden nog maar 3000 mensen woonden. Nu wonen er 40.000 mensen. Tien jaar geleden zijn ze er onder valse voorwendselen heen gestuurd. Ze zouden een huis krijgen op voorwaarde dat ze ANC zouden stemmen. Niemand kan zich voorstellen onder welke omstandigheden deze mensen leven. Als we thuis komen douchen we en daarna krijgen we een proeverij van Clive’s homemade limoncello. Een beetje tipsy brengt hij ons naar Kalk Bay waar hij een tafel voor ons heeft geboekt in The Harbour House. We wandelen even door Kalk Bay en melden ons dan in het prachtige restaurant. We krijgen een tafel aan het raam, boven de zee. Onder ons spelen de zeehonden in de zee en al snel komt de volle maan op. Zooo mooi! We zitten vlak bij de open haard en voor het eerst heb ik het deze avond niet koud! Het restaurant is chique, we eten bij kaarslicht en het eten is meer dan fantastisch! Ik krijgt een Tian of Prawns en Angelfish. Een toetje past er niet meer bij…We praten na over de afgelopen weken en kijken wat foto’s terug. Na het eten bellen we Clive en hij pikt ons weer op bij het restaurant. De dagen vliegen voorbij maar dit was absoluut een topdag!

• 02 Augustus 2015 - 09:09

Glenn & Janny:

Goede morgen,

Dank voor het mooie verslag..........wij zijn toch zeer benieuwd hoe jullie dit gaan invullen na thuiskomst want we zijn er erg aan gewend geraakt hoor.
    Wouw wat fantastisch, vandaag dus walvissen spotten, we hopen dat jullie geluk hebben want het is zo onvoorstelbaar dat je zulke grote vissen van dichtbij kunt zien. Straks weer zo'n moment waarop je denkt: "dit ga ik nooit van mijn leven meer vergeten".
    Ja wat een tegenstellingen komen jullie in deze vakantie tegen.
    Als je wiegje (doosje) in zo'n township staat biedt het leven heel wat minder kansen.

Een mooie dag gewenst en wij zijn zeer benieuwd naar het volgende verhaal..