donderdag 30 juli 2015: Capetown! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu donderdag 30 juli 2015: Capetown! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu

donderdag 30 juli 2015: Capetown!

Door: Bonny

Blijf op de hoogte en volg Bonny

30 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Donderdag 30 juli 2015: Capetown!
Het is 3.15 als de wekker gaat. Ik wil mijn haren wassen en kom tot de ontdekking dat de boiler ’s nachts uit gaat. Oke…dan is het maar zo. Willy is ruim op tijd bij ons huisje en hij had de bus de avond ervoor al klaargezet. We rijden tegen 4 uur zachtjes weg en zien hier en daar alweer licht branden in de huisjes…Bij Nuh is Sandile ook alweer op en kijkt ons na door het badkamerraam. Het is volle maan en we nemen allemaal in stilte op onze eigen manier afscheid van MoP. Op Merel na weten we zeker dat we hier nog eens terug willen komen. De snelweg is nog rustig en zodoende zijn we om 5 uur op King Shaka International Airport. Als ik de terminal zie weet ik dat ik echt nog niet weg wil. We maken nog een foto met Willy voor op zijn facebook en nodigen hem uit om te komen eten als hij ooit een keer in Nederland is. Wat een schat van een man is hij! We zwaaien hem na en gaan dan inchecken. Als we door de controle zijn drinken we een kop koffie en mijn tranen zitten alweer hoog. We praten nog veel na over gisteren en ik wil gewoon niet huilen…bang om dan in te storten en we hebben nog 4 geweldige dagen voor de boeg! We zijn allemaal doodmoe en ik hoop dat gids Clive het ons niet kwalijk neemt als we vanavond vroeg naar bed willen. Ons vliegtuig van British Airways vertrekt precies op tijd en als ik Durban onder me vandaan zie verdwijnen weet ik zeker dat ik nog eens terug kom. De hele vlucht schrijf ik verslag omdat ik daar gisteren niet meer aan toe kwam. Het is helder en onder me zie de besneeuwde toppen van de bergen voorbijglijden…We zijn betoverd geraakt door dit prachtige land. De stewardess serveert een ontbijtje terwijl Merel heerlijk opgerold op twee stoelen haar slaap inhaalt. Het regent als w in Capetown landen en de koffers liggen al op de band. We moeten op Clive (onze gids voor de komende drie dagen) wachten en kopen koffie en een broodje. Clive arriveert rond 9.45 uur en loopt kwiek voor ons uit. Clive is een oud-leraar die jarenlang directeur is geweest op een middelbare school van 1400 leerlingen. Hij is nu al jarenlang gids en geniet van zijn werk. We vragen hem zoveel mogelijk Afrikaans te praten zodat we het ook een beetje kunnen leren. Het is zo grappig! De trip zou starten met een bezoek aan de Tafelberg, maar we hebben pech. Eens per jaar wordt de berg voor onderhoud gesloten en dat is precies in de tijd dat wij er zijn. Hij brengt ons naar Waterfront, Victoria & Albert Wharff. We kunnen rustig rondwandelen, even winkelen en lunchen. In dit superdeluxe shoppingcentre zitten de allerduurste winkels en we doen alleen aan windowshopping. We lunchen bij Melissa’s Food en eten heerlijke salades. Om 12.45 uur verzamelen we weer en gaan we naar de Botanische Tuin. Dit staat op de Unesco-werelderfgoedlijst en is een welkome oase van rust in ons nog immer drukke hoofd. Clive praat enthousiast over alle planten, bomen en kruiden en het is een heerlijke, rustige wandeling. De tuin ligt prachtig aan de voet van de Tafelberg en de zon laat zich steeds vaker zien. Het is echt koud: zo’n 13 graden. Na de wandeling nemen we een kop koffie en rijdt Clive ons naar Groot Constantia. Dit is de oudste wijnboerderij van Zuid-Afrika. We krijgen een rondleiding en daarna een chocolat & wine-proeverij. Het is een bijzondere combinatie en Clive blijkt een wijnexpert. Ook Merel en Roos mogen mee-nippen aan de wijnen. Vervolgens rijden we via de kustroute naar Simons Town. Onderweg stoppen we op een prachtig uitzichtspunt waar we over de kust en de zee uit kunnen kijken. Meestal zijn hier witte haaien en walvissen te zien. In een blauw huisje zit een shark-watch op de uitkijk. Als hij haaienactiviteit ziet drukt hij op een bel en gaat er op het strand een alarm af. Iedereen moet dan de zee uit. Vandaag is er slecht één ‘branderplankrijer’ die zich in de koude oceaan waagt…Bij Fishhoek gaan we even het strand op en Clive laat ons zijn nieuwe seafront-appartement zien. Daarna gaan we naar zijn huis. Hij woont prachtig op een berg in de baai van Simon’s Town; uitzicht op de zee vanuit alle kamers! Zijn vrouw Cilla is al aan het koken want de elektriciteit is net weer aan. Vanwege de rantsoenering van de elektriciteit sluit de overheid in de winter per toerbeurt delen van de stad voor enkele uren af van elektriciteit. Heel frustrerend voor winkeliers en restauranthouders. Als wij thuiskomen is de elektriciteit er net weer 2 minuten op. We krijgen een 4-persoonskamer met heerlijke bedden en een badkamer in de kelder. Alles ziet er heerlijk schoon en fris uit. Om 18.30 worden we in de keuken/woonkamer verwacht en wacht ons een heerlijk diner: verse champignonsoep en daarna Zuid-Afrikaanse bobotie! Het is echt zaaaalig en speciaal voor Merel is het glutenvrij gemaakt! Ze smult ervan! Toffeepudding met custard toe en dan gaan we heerlijk slapen! Morgen staat de boot naar Robbeneiland geboekt…!

• 30 Juli 2015 - 23:03

Glenn & Janny:

Hallo Kaapstad,

Heerlijk om te lezen dat jullie al een beetje beginnen te genieten na al die emotionele belevenissen.
    Dankzij alle foto's van vandaag via de app was ik een beetje mee op reis.
    Waterfront, Botanische Tuin en de chocolade- en wijnproeverij........prachtige foto's.
    Inmiddels liggen jullie heerlijk te slapen onder een dubbel dekbed met een kruik.
    Als jullie terugkomen zijn hier de winterse dagen ook voorbij..........daar hadden we er voldoende van.

Morgen weer een interessante dag te gaan.
    Veel plezier.......

Glenn & Janny.