zaterdag 25 juli 2015:Op zoek naar The Big Five! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu zaterdag 25 juli 2015:Op zoek naar The Big Five! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu

zaterdag 25 juli 2015:Op zoek naar The Big Five!

Door: Bonny

Blijf op de hoogte en volg Bonny

25 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Zaterdag 25 juli 2015: Op zoek naar The Big Five!
We hebben heerlijk geslapen in onze Zulu-hut. Geen beestjes, geen gekke dingen…het was er alleen heel erg warm (en dat was voor het eerst sinds we in Afrika aangekomen zijn!). Ik pak om 6.30 uur een warme douche en ondanks het armzalige dunne straaltje was het echt lekker! Onze gidsen Cameron en Chad hebben het ontbijt al klaargezet in de keuken, want helaas regent het alweer. We krijgen yoghurt met verse ananas en muesli: prima! Als we net zitten breekt het noodweer los en hoost het!!! Wat balen is dat toch! In de stromende regen pakken we onze spullen en spingen in de busjes: op naar St. Lucia voor een boottocht over de rivier. St. Lucia Wetlands behoort tot Unesco Werelderfgoed. Het is een estuarium waar vooral veel nijlpaarden en krokodillen wonen. Omdat er zout water de rivier in stroomt, gebeurt het weleens dat de nijlpaarden in zee komen en het gebeurt regelmatig dat er Bullsharks (hele gevaarlijke haaien) de rivier in zwemmen. Er gebeuren jaarlijks vele dodelijke ongelukken door deze bullsharks. Gelukkig in onze boot overdekt en al direct zien we een nijlpaardenfamilie in het water drijven. Zooo koddig met die kleine oortjes en oogjes boven water. Het in onvoorstelbaar dat het zulke gevaarlijke beesten zijn! Er glijdt een krokodil langs en voordat we gaan zitten hebben we dus al de belangrijkste beesten gezien! Onze gids vertelt in bejaardentempo en in onverstaanbaar Engels enkele bijzonderheden waar we weinig van kunnen verstaan. Het wordt droog en zodoende snellen we naar het dak en hebben we een prachtig uitzicht over een serene rivier, een schitterend natuurgebied en hippo’s aan alle kanten… We zien pelikanen, een Afrikaanse visarend met een prooi en nog een Hammerhead (vogel). Verder nog meer vogels waar ik de namen alweer van ben vergeten. We zitten heerlijk op het bovendek met een kopje koffie en we zijn er allemaal stil van op deze vroege ochtend. Na een uur varen draait de boot weer om en gaat het weer regenen. Het begint te waaien en al snel zitten we allemaal te kleumen van de kou…In het winkeltje bij de boot verkopen ze prachtige souvenirs en ik koop een mooie houten schaal met giraffen erop. We rijden door naar het centrum van St. Lucia en we worden bij een lokaal marktje afgezet waar fruit en souvenirs worden verkocht. Het is leuk, maar het zijn hoge toeristenprijzen. Erik dingt af op een prachtige mand/schaal, handgemaakt. Cameron raadt ons aan om alcoholische drankjes hier in te slaan omdat die in het park duur zullen zijn. En dan gaan we op weg naar Hluhluwe. Ons comfortabele busje hobbelt heerlijk voort, muziekje aan en onze luiken gaan langzaam weer toe… Onderweg regent het en de wereld ziet er triest uit. In deze ‘rural area’s’wonen de mensen in kleine huisjes met daar omheen een soort van hek/kraal waar het vee ook staat. Alleen de doorgaande weg waar wij op rijden is verhard. Door de regen is alles verandert in dikke bruine blubber. Mensen lopen langs de weg, plassen veel langs de weg en staan te liften. Anderen zitten starend langs de weg, waarschijnlijk wachtend op vervoer. De omgeving verandert van heuvelachtig naar bergachtig en de vegetatie wordt uitbundiger. Bij de ingang van het park stoppen we even en hoort Cameron dat onze slaapplaatsen in het tent-camp per ongeluk vergeven zijn. En dat terwijl hij gereserveerd en aanbetaald had. Hij regelt nu een andere accommodatie en we verblijven in het Hilltopcamp (je snapt het al: bovenop een berg). We rijden het park in en we vinden het reuze spannend. Het is echt superjammer dat het zulk slecht weer is want dan gaan dieren (net als mensen) ook schuilen. Nou, vind ze dan maar eens in een bushgebied van 960 hectare! We doen de trip in onze eigen bus. De open safaritrucks moet je per uur huren en zeker nu vanwege de regen en de kou is de dichte bus veel comfortabeler! Al snel zien we bavianen zielig onder een struikje schuilen. Ze leven in grote groepen maar we ontdekken er maar 3. Onze gids Cameron heeft zes jaar in dit park gewoond en gewerkt en heeft bijzonder goede ogen voor het spotten van wilde dieren. Al snel ziet hij in de verte een grote mannetjesolifant (bull) lopen met prachtige grote oren en lange slagtanden (nr. 1). Hij staat ver weg maar we maken toch mooie plaatjes van hem. Wat gaaf! Cameron vertelt dat The Big Five allen in dit park wonen, maar dat je ze zelden allemaal ( Olifant, Neushoorn, Buffalo, Leeuw en Leopard) kunt zien. Vooral het luipaard zie je zelden omdat ze solitair leven en geen territorium hebben. Ze jagen ’s nachts en overdag slapen ze. In de winter doen ze dat op de grand, dus weinig kans. De witte neushoorn was eind vorige eeuw bijna uitgestorven maar leeft nu in flinke aantallen nog steeds in Hluhluwe Imfolozi. Dit oudste wildpark van Zuid-Afrika is na Yellowstone het oudste ter wereld waar ze de oorspronkelijke dieren van het gehele continent hebben gevonden. Na een tijdje rijden zien we de buffalo’s (nr.2). Ze staan rustig te grazen en de horens zijn prachtig om te zien! Onderweg zien we overal al neushoornpoep liggen maar Cameron kan vanwege de regen niet zeggen of het vers is. Hij waarschuwt ons ook goed op te letten en ramen en deuren dicht te houden vanwege onverwacht gedrag en aanvallen van dieren. Met name leeuwen en leopards kunnen (zelden) onverwacht aanvallen. En niet veel later zien we de eerste witte neushoorns staan (nr. 3). Wat een prehistorische beesten zijn dit; ze kunnen wel 2,5 ton wegen! Het is echt bizar. Ze zijn levensgevaarlijk en kunnen ook heel hard rennen. Ze schrikken snel en vallen dan aan… Deze kolossen staan op veilige afstand en zodoende kunnen we op ons gemak foto’s maken vanuit de auto. We rijden richting een stop waar het enige overdekte picknickplekje is. Het regent maar door en onze gids pakken ongemoedereerd een skottelbraai en een koelbox met sapjes, broodjes, hamburgers, sla, tomaten, uien en augurken uit. Om ons heen horen we vogels roepen en we staan hier onbeschermd voor wilde dieren middenin een safaripark te lunchen! Cameron vertelt dat hij hier ooit met zijn vrouw zat bij zonsondergang en dat er 6 leeuwen aan kwamen lopen. Langzaam omsingelden ze hen en ze konden nog net op tijd naar de auto komen! Een andere keer lagen ze in het gras op een picknickkleedje te soezen toen er opeens een grote olifant voor hen uit de struiken kwam. Ze schrokken beiden (de olifant ook) en liepen langzaam achteruit naar de auto. De olifant trok het kleed weg met zijn slurf en de hele koelbox vloog door de lucht! Wauw! De hamburgers ruiken zaaalig en we Cameron snijdt met zijn zakmes alle gezonde bijgerechten: ondanks de regen is het een supergezellige lunch! Het is zo onwerkelijk om in deze omgeving te picknicken! We vervolgen onze safari en zodra we de picknickplaats af rijden roep ik: “STOP!” Direct naast de weg staan 2 giraffen rustig te eten op zo’n 10 meter afstand van onze bus! Ze blijven rustig staan en gaan door met eten alsof wij er niet zijn! Wat geweldig!!! En dat zo dichtbij onze picknickplaats… We rijden naar ons nieuwe verblijf en we moeten door de wolken heen om daar te komen. Het schijnt prachtig te liggen en het ziet eruit als een prachtige Afrikaanse lodge, maar…het regent flink door en zodoende zien we niets van het uitzicht…balen! We krijgen allemaal een rond 2-persoons huisje met zachte bedden en voor de broodnodige rust doen we even een powernap van 15 minuten. We pakken de tassen uit en vertrekken dan weer het park in. Naast impala’s en nyala’s, red dijkers en kleine Pumbaa’s zien we weer buffalo’s en veel neushoorns. Zo grappig: het gebeurt een paar keer dat we bijv. allemaal naar links kijken naar een paar impala’s en dat er dan 10 meter voor de auto een neushoorn van 3 ton oversteekt! Als de wolken iets optrekken kijken we uit over een eindelozen vallei en zien we een enorme kudden olifanten (met kleintjes) door de vallei grazen. Wat is dit een magnefiek gezicht! Hier kun je eigenlijk geen genoeg van krijgen. Langzaamaan begint het donker te worden en de leeuwen laten zich vandaag niet zien. Zij slapen ook op de grond in het gars tot zonsondergang. Op onze weg terug steekt er een baviaan de weg over en al snel zijn we omring door een enorme groep grote en kleine bavianen. Sommigen zelfs met baby’s op hun rug, wat geweldig om te zien! We zitten allemaal te kicken in de bus en we rijden door. Direct in de bocht moet Cameron vol in de remmen: we staan oog in oog met een enorme giraffe!!! Het prachtige dier stopt, kijkt en besluit dan rustig pal langs onze bus door te lopen. Op nog geen 30 cm afstand! In de bus kun je alleen maar zijn poten en de onderkant van zijn buik zien, zo graat is hij!!! Wow! Dit is wel echt het summum van safari!!! Ondanks het vreselijk slechte weer hebben we geluk dat we zoveel gezien en ontmoet hebben. We komen zeer tevreden thuis en kunnen even relaxen. Chad en Cameron gaan de braai voorbereiden en om 19.15 uur worden we in de keuken verwacht. Helaas kan de braai niet buiten omdat het voor de verandering regent. We krijgen een waar koningsmaal: Griekse salade met olijen en feta, coleslaw, bieten in azijn, butternut, maiskolf, maismap met rode saus, aardappelen in knoflook, rundvlees, varkensvlees en boerewors (zonder n en t) . Vooral dat laatste is zalig!! Het wordt een gezellige avond waarin we gezellig kletsen en we het laat maken: 21.15 uur! Morgen vertrekken we om 6 uur dus de wekker gaat extra vroeg! Even douchen en dan heerlijk slapen in ons hilltop huisje!

• 25 Juli 2015 - 22:45

Glenn, Janny En Maaike........:

Hoi, hoi.......
    Alle superlatieven schieten te kort hè met die bijzondere indrukken.
    De Zulu-dans van gisteravond zal er spectaculair uitgezien hebben en dan met die geluiden en vuur.
    Heel jammer dat het vandaag zo regende maar ondanks dat, toch veel gezien.
    Hopelijk is het morgen droog en wellicht met een beetje zon.....zou geweldig zijn.
    Slaap lekker in jullie hoge onderkomen en tot snel..........we kunnen niet wachten op het vlgende verhaal.

Liefs,
    Glenn, Janny & Maaike.

• 25 Juli 2015 - 23:27

Hettie:

Hier is het ook herfst hoor!
    De zwaarste zomerstorm ooit! Jullie huis staat er nog.
    Tom is veilig en laat zich lekker knuffelen door de buurt.
    Bijzonder hoor! Als die dierentuinbeesten zo langs je auto. Geniet ervan

• 26 Juli 2015 - 12:29

Netty:

Wat een geweldige belevenis..... !!