Maandag 3 augustus 2015: Laatste dag… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu Maandag 3 augustus 2015: Laatste dag… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bonny van der Linden - WaarBenJij.nu

Maandag 3 augustus 2015: Laatste dag…

Door: Bonny

Blijf op de hoogte en volg Bonny

04 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanochtend slapen we voor het eerst uit! Wat heerlijk dat we daar de tijd voor hebben! Het is tenslotte vakantie… We hebben niets op het laatste-dag-programma staan dus gaan we eerst maar eens uitgebreid ontbijten. Daarna pakken de meiden hun koffers in en zetten die bij ons op de kamer. Tegen vergoeding mogen we onze kamer langer houden zodat de koffers daar kunnen blijven staan en we vanavond nog lekker kunnen douchen voordat we vertrekken. We pakken een taxi naar Green Market Square. De zon verdwijnt achter een dik pak wolken en het is gelijk heel koud. Er steekt een ijzige wind op en al snel waaien er spullen van de marktkramen door de lucht. Op dit plein staat een grote toeristenmarkt waar de mensen (helaas) overal hetzelfde verkopen. Houtsnijwerk, schalen, schilderijen, sieraden en kleden. En iedereen spreekt je aan, is je beste vriend en omdat je ieders eerste klant bent krijg je overal korting. Haha! De verkopers zijn vriendelijk en doen vreselijk hun best om hun handel te verkopen. We nemen een kop koffie in een Afrikaanse koffietent en de ober komt met een bijzonder dienblad de koffie opdienen. Het is er steenkoud binnen en al het personeel loopt met winterjas aan met mutsen op. Er worden hier heerlijk geurende gerechten geserveerd en het is dat we nog niet aan lunchen toe zijn… We kunnen het niet eens worden over de invulling van de dag. Merel en Roos willen niet naar een museum en al helemaal niet iets ‘buiten’ doen; veel te koud! Zodoende gaan we naar een overdekt winkelcentrum maar besluiten al snel naar Waterfront terug te gaan. Op de terugweg scoor ik een nieuwe rugzak. Mijn oude Karrimor is al voor de tweede maal opengescheurd en eigenlijk is hij echt op. In een tassenwinkel vind ik zowaar een nieuwe van hetzelfde merk met iets handiger vakken. Zodoende verdwijnt de oude rugzak direct in de prullenbak en hang ik de nieuwe op mijn rug. Heb ik gelijk een mooi aandenken aan Zuid-Afrika! We wandelen het eerste stuk, maar mijn benen willen gewoon niet meer. Ik ben echt zo verschrikkelijk moe! Een taxi is snel gevonden en dan besluiten we om bij Melissa’s Food Store te gaan eten. Daar hebben ze verse glutenvrije chocolademuffins! Het is een gezellig tentje en we genieten van de lekkere koffie en de heerlijke lunch. Daarna splitsen we ons op. De meiden wandelen wat rond en wij ook. Bij de South African Trading Post kun je uren kijken naar voorwerpen uit landen van het gehele Afrikaanse continent: echt zo leuk! Merel koopt nog een paar schoenen en tegen 17 uur ploffen we neer bij ‘Spur’. Hier hebben we tijdens ons stranddagje op Toti Beach ook gegeten en we vinden dit een ware afsluiter van ons verblijf in Zuid-Afrika! Heerlijk! Erik krijgt nog een hamburger met friet cadeau in een doggiebag (aanbieding van de week) en zodoende heeft onze taxichauffeur ook gelijk een leuke avond…Hij had nog niet gegeten, zegt hij lachend. Op ons gemak douchen we en betalen we alle openstaande rekeningen. ‘House on the Hill’ was een goede accommodatie en zullen we zeker onthouden voor een volgend verblijf. Precies om 19.55 staat onze taxichauffeur Jules voor de deur en begint het te regenen…tijd om naar huis te gaan! We zijn vlot op de luchthaven en alles verloopt heel voorspoedig. We zijn erg moe en we ‘hangen’ onze tijd een beetje uit. Exact om 22.55 uur stijgen we op en verdwijnt de Afrikaanse bodem onder ons om plaats te maken voor een donkere nacht. We slapen allemaal ruim 6 uur en vermaken ons met lezen en kletsen omdat de TV-schermpjes in onze stoelen kapot zijn. Als het glutenvrije ontbijt van Merel dan ook nog eens niet geserveerd wordt komt de purser persoonlijk ons een fles champagne brengen en een kleine schadevergoeding. Ach…we zijn blij dat we landen en om 10.10 uur staan we veilig en wel weer op Hollandse bodem! Omdat Merel haar nep-slangenleren tas net echt lijkt, worden we er door de douane uitgepikt en mogen alle koffers en rugzakken weer open. We hebben niets te verbergen, dus… succes met die koffers met vieze kleren! Als de schuifdeuren open gaan staat opa Glenn ons stralend op te wachten: we zijn er weer! Oma Jans heeft een vorstelijke koffie met glutenvrije taart en lunch gemaakt… Dit is een warm welkom en het einde van een onvergetelijke reis naar een bijzonder land. We voelen ons bevoorrecht dat we kort deel hebben mogen uitmaken van het leven van de grote en kleine mensen bij Mother of Peace. We hebben onvergetelijke ervaringen opgedaan en we hebben van iedere minuut genoten!!! Het was een avontuur om nooit meer te vergeten!

• 04 Augustus 2015 - 22:39

Evelien:

Wat een reis zeg. Grappig om dit nu te lezen terwijl er maar 1 muurtje tussen zit ipv vele kilometers:)

• 05 Augustus 2015 - 11:39

Glenn & Janny:

Oeps........gelukkig vonden wij er nog één: het laatste verslag van jullie prachtige trip met veel goed werk voor de kinderen en moeders van MoP.
    Wij waren weer heel gelukkig om jullie gezond en wel te kunnen verwelkomen.
    .....nog wel een beetje uitrusten en dan gaat het gewone leven weer van start.........

• 05 Augustus 2015 - 18:39

Gerda Hoveling (moeder Van Nick):

Ik heb zeer genoten van alle verslagen Bonny.
    Wat is het geweldig om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan en ik heb ook tegen Merel gezegd dat ik heel veel bewondering voor jullie heb.
    Hoop jullie snel een keer te mogen ontmoeten.

Groetjes,
    Gerda

• 18 Augustus 2015 - 01:46

Hettie:

Wat een mooie verslagen weer! En wat kun je het goed omschrijven allemaal. Ik ben er als het ware bij, zou de plaatsen die ik me voorstel wel eens willen vergelijken met de werkelijke beelden.
    Je hebt echt een mooi document gemaakt van dit "avontuur om nooit te vergeten".
    Want een avontuur is het geweest. Je wist maar niet wat je precies te wachten stond of wat het met je zou doen.

Ik vermoed dat het niet de laatste keer is dat jullie in Zuid Afrika geweest zijn!

Maar eerst weer even gewoon aan de "aardappelen met sperziebonen en een gehaktbal" en al die ervaringen een plekje geven! Een fotoboek maken misschien... ;)

Liefs, Hettie.

• 20 Augustus 2015 - 18:31

Ivonne:

Lieve alle 4,

Eindelijk kon ik jullie verslag van de laatste dagen lezen en genieten van alle belevenissen, meesnikken om sommige verhalen maar ook ongelofelijk trots zijn. Wow wat zijn jullie kanjers!
    Gelukkig hebben we een date staan zodat ik live jullie verhalen kan horen en de foto's kan zien.